Volume 30 - 2016

ORIANI A. – Catalogo della collezione di trofei di Bovidae Gray, 1821 dell’ing. Pio Pigorini pdf

RIASSUNTO – Viene presentato il catalogo della collezione di bovidi donati nel 2013 dall’ing. Pio Pigorini al Museo Civico di Scienze Naturali “E.Caffi” di Bergamo. Si tratta di 47 esemplari cacciati, tra il 1973 e il 2005, in Europa, Asia, Africa e America settentrionale. L’analisi della sistematica, della distribuzione dei taxa presenti e una breve descrizione dell’attività venatoria di Pio Pigorini completano il catalogo.

ABSTRACTCatalogue of Dr. Pio Pigorini’s collection of Bovidae Gray, 1821 trophies
The catalogue of the collection of Bovidae donated in 2013 by Dr. Pio Pigorini to the “E. Caffi” Natural Science Museum of Bergamo is now being displayed. It contains 47 specimens that were hunted between 1973 and 2005 in Europe, Asia, Africa and North America. The catalogue is completed with an analysis of the system, the distribution of the taxa present and a brief description of Pio Pigorini’s hunting activity.